Internetul – sau cum o idee s-a transformat în realitate

de: Ciprian Plăiaşu
01 10. 2017

În momentul în care CERN, celebrul institut elvețian, lansa prima pagină web în august 1991, lumea era deja mental pregătită de ceva ani de zile. Rețelele interne, chaturile si alte produse de acest fel, care erau deja de ceva ani pe piață, înlesneau înțelegerea fenomenului care a crescut rapid.

Beneficiem azi de pe urma internetului mai mult decât ne imaginăm. Statisticile arată că și atunci când nu lucrăm cu internetul suntem, de fapt, ore bune legați de acesta. Telefoanele mobile aduc mai aproape de noi Google, Facebook, social media și orice din lumea World Wide Web. Totuși, cum s-a ajuns aici?

Internetul poate fi explicat printr-o lucrare de acum câteva decenii

Pentru cei care doresc însă să înțeleagă cum a fost posibilă explozia din anii 1990 a www-ului ar trebui să își arunce privirea vreo 30-40 de ani mai devreme către un anume domn Marshal McLuhan. Pentru cei care învață despre mass-media sau publicitate este o lectură obligatorie, pentru că el are numeroase teorii despre aceste medii, în plin avânt în anii ’50 – ‘60 pe continentul nord-american.

[related]

După numeroase lucrări despre media și despre maipularea publicității scoate o lucrare spectaculoasă și extraordinar de controversată pentru timpul său „Galaxia Gutenberg: Apariția Omului Tipografic”. Acest lucru se petrece în 1962.

Canadianul a stârnit o mulțime de controverse, deoarece McLuhan explica acolo cum evoluția tehnologiei va duce la „un mediu nou, oricare ar fi acesta – ar putea fi extensia conștiinței – care va include televiziunea drept conținut, nu ca un mediu și care va ridica televiziunea la rangul de artă.” McLuhan explică în continuare cum nevoile societății se vor schimba și cum privitorii detașați vor deveni producători de conținut.

Noi numim azi acest concept user generated content. Ceea ce canadianul a prezis atunci pare a fi fundația web-ului de astăzi și a rețelelor sociale apărute în anii 2000. Azi, media pe care el o analiza atunci este într-o concurență acerbă cu fiecare user în parte care poate deveni producător de conținut cu ușurință și care poate avea audiența sa: vezi bloguri, vloguri, site-uri de diverse categorii, pagini de Facebook și așa mai departe.

Internetul este fix ca un sat global

Doi ani mai târziu, în lucrarea din 1964 – „Înțelegând media”, McLuhan a mai introdus un termen: „sat global”. Astfel, definea oamenii așa cum urmau ei să fie organizați în viitor: ca o comunitate unită de către media, element care devenea din ce în ce mai prezent în viața cotidiană.

Noi nu avem neapărat acest termen, ci pe cel de diseminare globală ca urmare a unui acces la o rețea care difuzează în secunde informația în tot mapamondul.

El preconiza că oamenii urmau să trăiască evenimentele din altă parte a lumii în timp real datorită tehnologiei și mijloacelor de comunicare în masă, care le-ar fi dat un sentiment de apropiere față de locul evenimentelor și oamenilor de acolo. Aici poți vedea foarte bine impactul Facebook Live sau alte platforme care permit userilor să transmită prin intermediul unui telefon mobil informații de oriunde.

Scepticii ar spune că această poveste cu „oriunde” este una exagerată. Așa se spunea și despre McLuhan la timpul său, dar statisticile arată cu totul altceva.

Viteza de penetrare a internetului în țările lumii a treia este imensă în ultimii cinci ani și asta se datorează scăderii costurilor smartphone-urilor. Altfel spus, acolo unde computerele clasice nu pot ajunge din cauza infrastructurii electrice, telefoanele mobile se pot adapta mult mai ușor.

Un exemplu ar fi țările africane sărace, unde un generator ajută la încărcarea mobilelor. De altfel, datele statistice globale arată același lucru: țări precum Marea Britanie au un grad mai mic de creștere a conectivității la  internet, constant și oarecum egal între diversele gadgeturi, în schimb în Nigeria conectarea la internet prin mobile este de 75%, iar ritmul de creștere este unul vertiginos.

Ce înseamnă acest raport? În timp ce britanicul își schimbă la o perioada de timp laptopul sau telefonul mobil, fără să facă schimbări în abonamentul de date, tot mai mulți nigerieni își cumpără smartphone-uri pentru a putea accesa internetul.

Dacă tot suntem la capitolul previziuni, nu ar fi rău să amintim și statistica celor de la Facebook. Arată că până în 2021 aproape toată populația va fi conectată la internet, în contextul în care azi vorbim de mai puțin de jumătate.